{:ro}Dezvoltare economică şi urbană{:}{:hu}Gazdaság és városiasodás{:}{:en}Hall VI{:}

{:ro}IMG_9837Datorită privilegiilor economice şi comerciale primite începând cu secolul al XIII-lea Oraşele Satu Mare şi Mintiu, , devin însemnate centre ale breslelor de meşteşugari. În secolele XVI şi XVII, în Satu Mare şi Mintiu sunt menţionate breslele curelarilor, croitorilor, tăbăcarilor, aurarilor şi argintarilor, armurierilor, blănarilor, fierarilor, cizmarilor, dogarilor, frizerilor şi tâmplarilor. Secolul al XVIII-lea marchează debutul unui proces de urbanizare şi sistematizare a oraşului Satu Mare. Încep ample acţiuni de regularizare a Someşului şi de desecare a albiilor sale secundare. După 1805, se intensifică pavarea oraşului, prima dată cu scânduri de stejar. Din 1808 se începe folosirea pietrei adusă de la carierele din Seini. Au fost construite clădiri care marchează şi astăzi aspectul urban al oraşului: Casa Primăriei (demolată în 1901), Catedrala Romano-Catolică cu Palatul Episcopal şi casele canonicilor, Casa Jeney, Casa Vécsey, Casa Ormos, Biserica Greco-Catolică, Teatrul de Nord, şi Casa Albă.
În cursul secolului al XIX-lea se trece de la producţia de breaslă şi manufactură la cea industrială. De asemenea, în ultimele decenii al secolului al XIX-lea, au fost construite căile ferate care leagă Satu Mare de împrejurimi: la 1871 Satu Mare–Carei, 1872 Satu Mare–Sighet, 1884 Satu Mare–Baia Mare. În deceniul următor este dezvoltată o amplă reţea de cale ferată îngustă, pe raza judeţului: Satu Mare–Ardud–Ardusat (1900) şi Satu Mare–Bixad (1906). PV{:}{:hu}IMG_9837Szatmár és Németi városai a 13. században kapott gazdasági és kereskedelmi privilégiumoknak köszönhetően, a kézműves céhek jelentős központjaivá váltak. A 16-17. század folyamán a két városban működött a szíjgyártók, a szabók, az arany- és ezüstművesek, a fegyverkovácsok, a tímárok, a szűcsök, a kovácsok, a csizmadiák, a pintérek és a borbélyok céhe. A 18. században megkezdődött Szatmár-németi urbanizációja és modernizációja. A Szamost szabályozták, holtágait kiszárították. 1805-től a város utcáit, előbb csak tölgyfa-deszka, később kőburkolattal látták el. E célra 1808-tól a szinérváraljai kőbányákból szállított köveket használtak. Felépültek a városképet ma is meghatározó épületek: a városháza (ez lebontásra került), a római-katolikus székesegyház és püspöki palota, a kanonokok házai, a Jeney-ház, a Vécsey-ház, az Ormos-ház, a görög katolikus templom, a színház épülete és a Fehér-ház. A 19. század végén és a 20. század fordulóján épülnek ki az első vasútvonalak, amelyek összekötik Szatmárnémetit a világgal és a környék kisebb-nagyobb helységeivel. 1871-ben épül a Szatmárnémeti-Nagykároly, 1872-ben a Szatmárnémeti–Máramarossziget, 1884-ben a Szatmárnémeti–Nagybánya, 1900-ban a Szatmárnémeti–Erdőd, 1906-ban a Szatmárnémeti–Bikszád vasútvonal.{:}{:en}IMG_9837The towns of Satu Mare and Mintiu become important centers of the craftsmen due to the economic and commercial privileges received beginning with the 13th century (1230). In Satu Mare and Mintiu were the guild of strap makers, tailors, tanners, goldsmiths and silversmiths, armourers, furriers, blacksmiths, shoemakers, coopers, barbers and carpenters during the 16th and 17th centuries.
The 18th century marks the beginning of a process of populating and systematizing the town of Satu Mare. The steadying of the River Someş/Szamos and its draining was started, and, in 1805, the paving of the roads and sideways with oaken boards was begun. The oak boards were changed to stone, brought from Seini, in 1808, and soon, the stone paving became a common aspect. The buildings erected during this period are remarkable monuments even today: the former Town Hall, the Roman-Catholic Cathedral with the Episcopal Palace and the houses of the canons, the Jeney House, the Vécsey House, the Ormos House, the Greek-Catholic Church, the Theatre of North and the White House.
The railways were built in the last decades of the 19th century, linking Satu Mare to the neighboring towns: Satu Mare and Carei (1871), Satu Mare and Sighet (1872), Satu Mare and Baia Mare (1884). The next decade develops a wide network of narrow-railways within the county: Satu Mare–Ardud–Ardusat (1900) and Satu Mare–Bixad. PV{:}

Lasă un răspuns